“Black Swan” - “Ο Μαύρος Κύκνος” στην Αθήνα
Ο Μαύρος Κύκνος έρχεται στην Αθήνα με τους κορυφαίους χορευτές των μπαλέτων Μπολσόι και Μαριίνσκι.
Οι κορυφαίοι χορευτές των μεγαλύτερων θεάτρων μπαλέτου της Ρωσίας, του Μπολσόι και του Μαριίνκσι, ανεβαίνουν στην σκηνή του Ωδείου Ηρώδου Αττικού και του Christmas Theater και παρουσιάζουν ένα από τα πιο εντυπωσιακά γκαλά μπαλέτου στον κόσμο, βασισμένο στο μπαλέτο των μπαλέτων, την Λίμνη των Κύκνων.
Διάσημα ονόματα όπως οι κορυφαίες μπαλαρίνες του Μπολσόι Ευγενία Ομπρατσόβα και Άννα Νικούλινα, αλλά και οι κορυφαίες μπαλαρίνες του Μαριίνσκι Εκατερίνα Κονταούροβα και Εκατερίνα Οσμόλκινα θα αποδείξουν γιατί τα δύο αυτά θέατρα εξακολουθούν να είναι ο ορισμός του κλασικού μπαλέτου στις καλύτερες στιγμές του. Συνολικά 12 κορυφαίοι χορευτές θα μαγέψουν με τις σπουδαιότερες στιγμές της παράστασης «Η Λίμνη των Κύκνων» αλλά και άλλων μεγάλων παραστάσεων.
Ο διπλός ρόλος Οντέτ – Οντίλ πολλές φορές ερμηνεύεται από διαφορετικές μπαλαρίνες στην ίδια παράσταση και όχι απαραίτητα από μία. Ως γνωστόν ένα από τα θεμέλια του διάσημου μπαλέτου «Λίμνη των Κύκνων», ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μέρη του, είναι το λεγόμενο «Black pas de deux».
Είναι η στιγμή που η Οντίλ χορεύει ως Μαύρος Κύκνος αλλά με την μορφή της Οντέτ και προσπαθεί να εξαπατήσει τον πρίγκιπα Ζίγκφριντ ώστε να την αγαπήσει. Είναι επίσης η στιγμή που ο Μαύρος Κύκνος επιστρατεύει ένα από τα σπουδαιότερα και πιο εντυπωσιακά τεχνάσματα για να κερδίσει την αγάπη του πρίγκιπα, εκτελεί τα 32 συνεχόμενα φουετέ (Fouettés), μία από τις πιο απαιτητικές στιγμές κάθε μπαλαρίνας.
Στην παράσταση «Μαύρος Κύκνος» θα υπάρχουν κυρίως χορογραφίες από τη «Λίμνη των Κύκνων» του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι στην διασκευή της χορογραφίας του Γιούρι Γκριγκορόβιτς (βασισμένη πάντα στην αυθεντική χορογραφία Πετιπά – Ιβάνοφ). Η χορογραφία του Γκριγκορόβιτς είναι αυτή που παρουσιάζεται ακόμα και σήμερα στο Μπαλέτο Μπολσόι της Μόσχας.
Μια εξαιρετική στιγμή της παράστασης είναι η παρουσίαση της μοναδικής χορογραφίας «Ο Θάνατος του Κύκνου» που είχε δημιουργηθεί ειδικά για την σπουδαιότερη πρίμα μπαλαρίνα όλων των εποχών, Άννα Πάβλοβα από τον Μιχαήλ Φοκίν το 1907. Είναι ένα εμπνευσμένο σόλο pas de deux από το ομώνυμο ποίημα του Τένυσσον βασισμένο σε μουσική από τη 13η «κίνηση» του έργου του Καμίγ Σαίν Σάνς, «Το Kαρναβάλι των Zώων» για βιολί και πιάνο. Έκτοτε θεωρείται η κορυφαία δοκιμασία για μία μπαλαρίνα.
Τέλος, σε επιλεγμένα μέρη της παράστασης παρουσιάζονται μοναδικές στιγμές από τις παραστάσεις «Ωραία Κοιμωμένη» του Πιοτρ Τσαϊκόφσκι, «Κουρσάρος» του Αντόλφ Αντάμ και «Σεχραζάτ» του Νικολάι Ρίμσκι – Κόρσακοφ βασισμένες στο παραμύθι «Χίλιες και μια Νύχτες».
Οι πρώτοι από τους 12 κορυφαίους χορευτές που θα συμμετέχουν στον «Μαύρο Κύκνο» είναι:
Από το μπαλέτο Μπολσόι της Μόσχας:
- Ευγενία Ομπρατσόβα: Πρίμα Μπαλαρίνα (Principal Dancer) του θεάτρου Μπολσόι.
- Άννα Νικούλινα: Πρίμα Μπαλαρίνα (Principal Dancer) του θεάτρου Μπολσόι.
- Ρουσλάν Σκβορτσόφ: Κορυφαίος Χορευτής (Principal Dancer) του θεάτρου Μπολσόι.
- Σεμιόν Τσιούντιν: Κορυφαίος Χορευτής (Principal Dancer) του θεάτρου Μπολσόι.
Από το μπαλέτο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης:
- Εκατερίνα Κονταούροβα: Πρίμα Μπαλαρίνα (Principal Dancer) του θεάτρου Μαριίνσκι.
- Εκατερίνα Οσμόλκινα: Πρώτη Σολίστ (First Soloist) του θεάτρου Μαριίνσκι.
- Οξάνα Μποντάρεβα: Φιλοξενούμενη Πρώτη Σολίστ (First Soloist) του θεάτρου Μαριίνσκι.
- Ίγκορ Κόλμπ: Κορυφαίος Χορευτής (Principal Dancer) του θεάτρου Μαριίνσκι.
- Μαξίμ Ζιουζίν: Σολίστ (Soloist) του θεάτρου Μαριίνσκι
Από το Μπαλέτο της Σκάλας του Μιλάνου:
- Νικολέτα Μάνι: Πρίμα Μπαλαρίνα (Principal Dancer) του Θεάτρου της Σκάλας του Μιλάνου
- Τιμοτέι Αντριζασένκο: Κορυφαίος Χορευτής (Principal Dancer) του θεάτρου της Σκάλας του Μιλάνου
Ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ έχει πει για τον χορό:
«Ήταν η μυρωδιά του δέρματός μου που άλλαζε, ήταν η προετοιμασία, πριν από κάθε μάθημα.
Ήταν η απόδραση από το σχολείο και μετά από τη δουλειά στα χωράφια με το πατέρα μου, γιατί είμασταν δέκα αδέλφια.
Να κάνεις δύο χιλιόμετρα με τα πόδια, για να πας στη σχολή χορού. Και όταν ήμουν εκεί...
Η μυρωδιά της καμφοράς, του ξύλου, η στολή χορού...
Ήμουν αετός στη κορυφή του κόσμου. Ο ποιητής ανάμεσα στους ποιητές. Ήμουν παντού και τα πάντα!!!
Το μόνο πράγμα που με συνοδεύει είναι ο χορός μου. Η ελευθερία του να υπάρχω..
Είμαι εδώ αλλά εγώ χορεύω με το νου, πετώ πιο μακριά από τα λόγια μου, πιο μακριά από το πόνο μου.
Αν λυπόμαστε τα πληγωμένα πόδια μας, αν τρέχουμε μόνο πίσω από το στόχο μας και δεν καταλαβαίνουμε την μοναδική ευχαρίστηση της κίνησης, δεν καταλαβαίνουμε το νόημα της ζωής.
Εκεί που η ουσία είναι στο γίγνεσθαι και όχι στο φαίνεσθαι.
Κάθε άνδρας θα έπρεπε να χορεύει. Σε όλη του τη ζωή. Ας μην είσαι χορευτής... .αλλά να χορεύεις...
Να χορεύεις!!!»