«Ταξιδεύουμε με Γκάζι» στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου
Τι ακριβώς κάνει ένας γκαζιέρης; Η νέα εκπαιδευτική μουσειοβαλίτσα που σχεδίασε η ομάδα του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου (ΒΜΦ) ταξιδεύει… με γκάζι στα σχολεία της Αθήνας και της περιφέρειας, προσκαλώντας τους μαθητές να ανακαλύψουν το μουσείο -ένα σπάνιο αρχιτεκτονικό και βιομηχανικό μνημείο- όπου κι αν βρίσκονται, μέσα από ευφάνταστο εκπαιδευτικό υλικό και συναρπαστικές δημιουργικές δραστηριότητες που προάγουν τη γνώση μέσα από τη διάδραση, την τέχνη και το παιχνίδι.
Στόχος της μουσειοβαλίτσας «Ταξιδεύουμε με Γκάζι» είναι να φέρει σε επαφή τα παιδιά 8-12 ετών με το παλιό εργοστάσιο φωταερίου που έδινε φως και ενέργεια στην Αθήνα για 130 χρόνια, τη λειτουργία του και την ιστορία του, τα μηχανήματα του 19ου αιώνα που διατηρεί άθικτα στους χώρους του αποτελώντας το μοναδικό Ευρώπη, να γνωρίσουν τους εργαζόμενους και τις αναμνήσεις τους, ακόμη και τους ήχους και τις μυρωδιές του παλιού εργοστασίου και της γειτονιάς του Γκαζοχωρίου.
Οι ευχάριστες δραστηριότητες που προτείνει η μουσειοβαλίτσα του ΒΜΦ ενισχύουν την κοινωνική ενσυναίσθηση και ευαισθησία των παιδιών γύρω από κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, ενώ οι ομαδικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν προωθούν την ανάπτυξη και την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η ομαδική δουλειά, η επικοινωνία, η ενεργός συμμετοχή και η συνεργασία, αλλά και δεξιοτήτων ζωής, όπως η υπευθυνότητα, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η επίλυση συγκρούσεων κ.ά.
Τι περιλαμβάνει η μουσειοβαλίτσα «Ταξιδεύουμε με Γκάζι»;
Έντυπες οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, οπτικοακουστικό υλικό, αισθητηριακοί κύβοι διάδρασης, memory games, επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια μυστηρίου και o κατάλογος Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου βοηθούν τα παιδιά να γνωρίσουν το μουσείο με διασκεδαστικό τρόπο, να μάθουν να λειτουργούν ομαδικά, να ενεργοποιούν τη φαντασία τους. Οι μικροί μας φίλοι θα κατανοήσουν έννοιες όπως «προϊόν», «γραμμή παραγωγής», «εργοστάσιο», αλλά και ειδικότερα τη σχέση του εργοστασίου με την ενέργεια, το περιβάλλον και τον άνθρωπο κι έτσι μαθήματα όπως η σύγχρονη ιστορία, η φυσική (και ιδιαίτερα η θεματική της ενέργειας), η γλώσσα και τα καλλιτεχνικά γίνονται παιχνίδι!
Για τον σχεδιασμό των ομαδοσυνεργατικών αυτών εκπαιδευτικών δράσεων, έμπνευση και παρακαταθήκη αποτελεί το ίδιο το εργοστάσιο φωταερίου και οι άνθρωποι που έζησαν και δούλεψαν σε αυτό σαν κρίκοι μία κοινής αλυσίδας για την ομαλή λειτουργία του. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό προτείνεται να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον» (υποενότητα: Παγκόσμια Τοπική & Πολιτιστική Κληρονομιά), προσφέροντας επιπλέον περιεχόμενο για τον/την εκπαιδευτικό.